ANALISIS
KUALITATIF RANCANGAN SEPAHTU REUNION EPISOD 12
TAHAP
PENERIMAAN
Penganalisisan
teks dari segi penerimaan ini akan melibatkan penonton dalam mengenal pasti
tahap sesuatu penerimaan tersebut. Tambahan pula, dalam konteks ini penonton
merupakan penerima bagi sesuatu wacana. Dalam mengenal pasti tahap penerimaan
yang tinggi dalam kalangan penonton, adalah apabila penonton dapat memahami
sepenuhnya wacana yang diujarkan sama ada dalam bentuk lisan ataupun tulisan.
Tahap penerimaan penonton juga akan tinggi jika tahap tujuan sama dengan tahap
penerimaan. Tahap tujuan dikenalpasti melalui struktur ayat yang diujarkan oleh
watak dalam rancangan tersebut. Dalam rancangan Sepahtu Reunion ini,
akan melibatkan tahap pemahaman pendengaran disebabkan ia melibatkan komunikasi
lisan.
Memerikan
teks
Menurut
Henry Guntur Tarigan dalam pengajaran bahasa (1995:77), tujuan wacana juga
adalah untuk memeriksa teks serta berupaya untuk menjadikan teori wacana
sebagai pegangan umum. Memerikan teks memudahkan penutur atau penulis mmahami
serta memanfaatkan teks atau kelompok teks. Hal ini bermaksud, penutur dan
penulis dapat menghasilkan teks apabila bertujuan untuk menghasilkan sebuah
wacana berdasarkan topiknya.
Memerikan
teks dalam sebuah wacana juga bertujuan untuk memudahkan penulis membuat
perbandingan aantara teks-teks ataupun bahagian –bahagian teks selain
memudahkan penulis melihat persamaan dan juga perbezaan yang terdapat dalam
sesebuah wacan. Hal ini bermaksud seseorang penulis juga dapat menunjukkan
dengan tepat dan pasti mengenai sesuatu yang mempunyai ciri khas sebuah teks
tersebut dengan institusi-institusi dalam satera sekiranya seseorang penulis
tersebut memeriksa sesebuah teks.
Teori
wacana juga adalah sebagai pegangan umum supaya penulis yang hendak menulis
sebuah wacana mengetahui tentang bentuk, struktur serta ciri-ciri yag perlu ada
dalam sesebuah wacana. Hal ini bertujuan supaya sesebuah teks yang akan
dibentuk menepati tujuan seseorang penulis atau penutur untuk menghasilkan
sesebuah wacana yang bermakna.
Tahap
penerimaan yang ditunjukkan oleh penonton tinggi pada A.3 hingga A.8. Hal ini
demikian berlaku kerana penyampaian mereka berkesan menyebabkan penonton ketawa disebabkan
mereka memahami apa yang cuba disampaikan oleh pelakon dalam drama tersebut.
Dalam A. 18 hingga A.23 penonton ketawa kerana mereka disajikan dengan lawak
daripada pelakon trsebut dimana pelakon tersebut tersalah menyebut perkataan.
Dalam hal ini, penerimaan penonton tinggi kerana mereka ketawa disebabkan
pelakon tersebut membuat jenaka. Dalam A.59 menunjukkan penerimaan pelakon
rendah. Hal demikian kerana pelakon tersebut tidak menjawab soalan yang
ditujukan kepadanya dari pelakon lain. Namun demikian, penerimaan daripada
penonton berbeza. Penonton ketawa kerana mereka memahami jenaka yang
disampaikan oleh pelakon tersebut.
Dalam
A.98 hingga A.103, tahap penerimaan penonton rendah kerana mereka tidak membuat
sebarang ayat yang jenaka. Namun demikian, pemahaman penonton tinggi kerana mereka
menyampaikan maklumat yang jelas. Dalam A.146 hingga A.153 penerimaan penonton
tinggi kerana, salah seorang pelakon membuat lawak secara spontan yang luar
dari bidang perbincangan antara pelakon tersebut. Dalam A.235 hingga A.240
pemerian berlaku lagi apabila mereka berbincang tentang sesuatu perkara. Dalam
ayat ini mereka berbincang dengan menggunakan ayat yang serius. Oleh yang
demikian, tidak berlaku ketawa daripada penonton. Namun penyampaian mereka
diterima oleh penonton dengan baik.
Pemerian
seterusnya berlaku pada A.257 hingga A.262 iaitu penerimaan penonton tinggi
kerana mesej yang disampaikan mempunyai unsur jenaka apabila perbincangan
antara mereka ada diselitkan unsur lawak. Seterusnya, dalam A. 268 hingga
A.273, tiada unsur jenaka dilakukan. Namun penerimaan penonton tinggi kerana
mereka terlalu serius dalam menyampaikan mesej. Pemerian terakhir yang dikaji
dalam drama ini berlaku dalam A.285 hingga A.287. Dalam ayatt ini penonton
ketawa kerana mereka menggunakan ayat yang menyebabkan penonton ketawa kerana
penyampaian mereka ada unsur lawak.
Ayat
Tanya
Menurut
Ahmad Khair Mohd Nor et al. (2014), ayat tanya ialah ayat yang digunakan untuk
meminta maklumat atau untuk mendapatkan jawapan. Jawapan yang diberikan
berdasarkan pertanyaan yang diajukan bukan sahaja dinyatakan dengan mengeiyakan
dan menidakkan, malah ia juga boleh dinyatakan dalam satu bentuk penjelasan.
Dalam
tulisan atau teks, ayat tanya dapat dikenal pasti apabila pada akhir ayat
terdapatnya tanda tanya (?), manakala dalam bentuk lisan pula akan ditentukan
oleh nada suara yang menaik sebelum berlakunya kesenyapan pada akhir ayat.
Dalam
penulisan atau pertuturan yang melibatkan ayat tanya ini, telah dibahagikan
kepada dua jenis iaitu, ayat tanya berdasarkan struktur dan ayat tanya
berdasarkan jawapan yang dikehendaki. Dalam ayat tanya berdasarkan struktur, ia
telah dipecahkan lagi kepada dua jenis iaitu, ayat tanya tanpa kata tanya dan
ayat tanya dengan unsur tanya. Ayat tanya dengan unsur tanya ini akan
melibatkan beberapa perkataan seperti siapa, apa, bagaimana dan
lain-lain, manakala ayat tanya tanpa kata tanya tidak melibatkan
perkataan-perkataan tersebut.
Selain
itu, ayat tanya berdasarkan jawapan yang dikehendaki juga telah dipecahkan
kepada dua jenis, iaitu ayat tanya tertutup dan ayat tanya terbuka. Ayat tanya
terbuka dapat menerima jawapan yang pelbagai kerana pertanyaan jenis ini tidak
mengehadkan pemberi jawapan terhadap dua pilihan sahaja, namun, ayat tanya
tertutup hanya melibatkan jawapan “ya” atau “tidak” sahaja.
Dalam
penganalisisan yang telah dilakukan, pengkaji mendapati penutur menggunakan
kedua-dua jenis ayat tanya di dalam drama ‘sepahtu reunion’. Hal ini demikian
kerana, penutur ingin menunjukkan kepelbagaian teknik pertanyaan atau persoalan
yang dilakukan bagi mendapatkan jawapan daripada individu yang tertentu. Hal
ini juga dapat mengelakkan daripada menimbulkan situasi yang mendatar sekiranya
hanya menggunakan satu jenis persoalan sahaja.
Berdasarkan
A.1 dan A.3, watak yang terlibat menggunakan jenis ayat tanya berdasarkan
struktur. Kedua-dua ayat tersebut menggunakan jenis ayat tanya tanpa kata tanya
dan ayat tanya dengan unsur tanya. Seperti contoh yang dapat dilihat dalam
lampiran, A.1 menggunakan ayat tanya tanpa kata tanya kerana pertanyaan
tersebut tidak melibatkan atau menggunakan sebarang kata tanya, namun A.3 pula
adalah sebaliknya. A.3 merupakan ayat tanya dengan unsur tanya. Hal ini
demikian kerana, A.3 menggunakan kata tanya mengapa dalam pertanyaan
yang diajukan.
A.1
Hoi…ehem…..Angah?
A.3
Mengapa engkau menyayikan lagu yang sebegitu di pagi hari ini?
Dalam
A.12 dan A.14 juga, watak yang terlibat menggunakan jenis ayat tanya yang sama
digunakan pada A.1 dan A.3, iaitu ayat tanya berdasarkan struktur yang
melibatkan kedua-dua
jenis pecahannya seperti ayat tanya tanpa kata tanya dan ayat tanya dengan
unsur tanya. Sebagai contoh, A.12 merupakan satu pertanyaan yang tidak
melibatkan kata tanya, jadi ia secara tidak langsung tergolong dalam jenis ayat
tanya berdasarkan struktur, ayat tanya tanpa kata tanya. Seterusnya, A.14 pula
merupakan satu pertanyaan yang melibatkan kata tanya semasa ia diujarkan. Kata
tanya yang terlibat ialah apa, dan ini secara tidak langsung telah
mengkategorikan ayat tanya tersebut sebagai ayat tanya berdasarkan struktur
yang melibatkan unsur tanya.
A.12
Okay, sebelum kita pergi keje ni long, ye la kita kena rehat dulu apa semua,
jadi long saya tengok semalam dah keluar surat khabar ye long.. semalam?
A.14
Apa… apa kes ni long?
Di
samping itu, pada A.35 dan A.37, watak yang terlibat telah menggunakan ayat
tanya jenis ayat tanya berdasarkan jawapan yang dikehendaki. Kedua-dua ayat
tersebut apabila dilihat lebih dalam lagi merupakan ayat tanya tertutup. Hal
ini demikian kerana, pertanyaan yang diajukan oleh watak kepada watak yang
lain, hanya memerlukan jawapan yang memerlukan watak lain tersebut mengeiyakan
atau menidakkan sahaja pertanyaan tersebut. Jadi, ayat tanya ini secara tidak
langsungnya dikategorikan sebagai ayat tanya tertutup.
A.35
Ahh..ye..kamu dah lama bercutikan?
A.37
Masih ingat selok belok rumah ini?
Seterusnya,
dalam A.40 dan A.88, watak dalam drama ‘sepahtu reunion’ ini telah menggunakan
ayat tanya jenis terbuka. Hal ini demikian kerana, persoalan atau pertanyaan
yang diajukan oleh watak yang terlibat adalah jenis terbuka, iaitu jawapan yang
dikemukakan tidak terhad kepada jawapan ‘ya’ atau ‘tidak’ sahaja, malah boleh
melibatkan jawapan yang berbentuk penjelasan juga.
A.40
Tapi kenapa pintu rumah pintu kampong?
A.88
Ayah nak ke mana?
Berdasarkan
jenis ayat tanya yang telah dikaji dalam drama ‘sepahtu reunion’, pengkaji
mendapati drama tersebut menggunakan kesemua jenis ayat tanya yang wujud
seperti ayat tanya tanpa kata tanya, ayat tanya dengan unsur tanya, ayat tanya
tertutup, dan ayat tanya terbuka. Hal ini demikian kerana, variasi yang
digunakan dapat menarik minat penonton untuk melihat drama tersebut tanpa
hadirnya rasa jemu dalam diri. Oleh hal yang demikian, pengkaji
dapat
menyimpulkan bahawa, tahap penerimaan penonton berdasarkan ayat-ayat tanya yang
digunakan adalah tinggi kerana variasi yang terdapat di dalam drama tersebut.
Ayat
Penyata
Menurut
Ahmad Khair Mohd Nor et al. (2014:234), ayat penyata ialah ayat yang diucapkan
dengan tujuan untuk membuat sesuatu penyataan atau memberikan keterangan
tentang sesuatu. Hasil penganalisisan menunjukkan ayat penyata ialah ayat yang
paling banyak digunakan untuk menyampaikan maklumat di dalam rancangan Sepahtu
Reunion episod 12 yang dikaji ini. Secara keseluruhannya, sehingga 14 minit
yang pertama, terdapat sebanyak 140 ayat penyata. Contoh ayat penyata yang
dapat dilihat dalam rancangan Sepahtu Reunion episod 12 ini ialah
seperti yang berikut:
A.4
Waw…seorang hakim berkarakter di dalam rumah ku. ( Penonton ketawa )
A.5
( Penonton ketawa )Takde..long long, saya sayakan doktor long, itu lagu
medicine.
A.7
Jadi saya kene nyanyi lagu yang kena dengan saya.
A.8
Ade kaitan dengan perubatan.
A.9
Ya…….( ilya ketawa ) tika dan saat ini adalah kena mengena dengan perubatan.(
ilya dan
shuib ketawa). ( Penonton ketawa )
A.27
( Jep masuk ) ha.. ni ni jap jap long, ni aa..mustaqim…
A.29
Eh tak tak tak, saya taknak operate dia, mustaqim, selamat pagi mustaqim.
A.31
Ha… ni kita punya…. dah lama balik kampong baru datang kerja…kita punya maid,maid.
A.56
Aa….adik kita seniman!!!
Berdasarkan
contoh-contoh ayat di atas, watak-watak yang berlakon dalam rancangan Sepahtu
Reunion episod 12 menggunakan ayat penyata untuk menyatakan perwatakan
mereka. Perwatakan Along ialah seorang anak sulung dalam keluarga dan
berkerjaya sebagai seorang hakim. Buktinya dapat dilihat melalui A.4.
Perwatakan Angah pula dinyatakan dalam A.5. Daripada A.5 penonton difahamkan
bahawa Angah merupakan seorang doktor. Tahap penerimaan penonton juga tinggi
kerana bermula A.7 hingga A.9, watak Angah menjelaskan sebab dia menyanyikan
lagu kumpulan Medicine (ubat) iaitu kerana mempunyai kaitan dengan kerjayanya
sebagai doktor.
Ayat
penyata yang bermula daripada A.27 hingga A.31 pula bertujuan untuk menggambarkan
perwatakan Mustaqim. Tahap penerimaan penonton tinggi kerana dapat memahami
tujuan penyampaian melalui watak Angah yang memperkenalkan watak Mustaqim
kepada watak Along. Melalui ayat penyata tersebut, Mustaqim merupakan seorang
pembantu rumah di rumah itu. Berdasarkan contoh ayat A.56, penonton juga
memahami bahawa watak Along dan Angah juga mempunyai seorang adik yang
berpewatakan sebagai seorang seniman. Contoh ayat A.4 hingga A.56 di atas
menampakkan unsur yang saling berkaitan antara satu ayat dengan ayat yang
seterusnya.
Ayat
penyata dalam rancangan Sepahtu Reunion juga digunakan dengan tujuan
untuk menyatakan konflik yang berlaku dalam rumah tersebut. Konflik dapat
difahami penonton melalui contoh ayat berikut:
A.71
Aa ini saya…Ini saya nak bagitahu kat tuan, saya dah tak sanggup jaga ayah
tuan. (penonton
ketawa)
A.73
Ayah tuan ni saya rasa dah nyanyok tuan.
A.74
Sebab, masa tuan takda saya nengok dia mandi dalam sinki tuan. ( penonton
ketawa)
A.75
Betul.
A.76
Barangkali ada betulnya.
A.77
Kami daripada segi psikologinya, apabila seorang itu telah berusia 80 tahun
keatas beliau
akan mengalami penyakit ini. ( penonton ketawa)
A.82
Itulah..Itu adalah kitaran hidup sebenarnya. ( penonton ketawa)
A.83
Apabila kita berumur 80 keatas, kita akan menjadi seperti bayi kembali.
A.84
Jadi maknanya betul, dia mandi dalam sinki.
A.112
Saya rasa mungkin Mustaqim pun tak larat lagi menjaga ayah kita.
A.113
Betul.
A.114
Jadi kita kena cari seorang pembantu lagi.
Berdasarkan
contoh A.71 hingga A.84, penerimaan penonton tinggi kerana penonton dapat
memahami sepenuhnya wacana yang diujarkan oleh kesemua pelakon. Watak Mustaqim
menjelaskan bahawa ayah kepada Along, Angah dan Seniman sudah nyanyuk. Hal
inilah yang menimbulkan konflik dalam episod 12 rancangan Sepahtu Reunion.
Penyelesaian kepada konflik ini dapat dilihat pada contoh A.112 hingga A.114
apabila mereka semua berpakat untuk mencari seorang lagi pembantu rumah untuk
menjaga ayah mereka yang nyanyuk. Tahap
penerimaan
penonton tinggi kerana maklumat yang terdapat pada A.71 hingga A.84 mempunyai
perkaitan antara satu sama lain.
Ayat
Perintah
Menurut
Menurut Ahmad Khair Mohd Nor et al. (2014:235), ayat perintah ialah ayat yang
digunakan untuk menimbulkan tindakan atau gerak balas tertentu daripada
pendengar. Ayat perintah sebenarnya boleh dibahagikan kepada 5 jenis. Pertama
sekali ialah ayat suruhan, kedua ialah ayat larangan, ketiga ialah ayat silaan,
keempat ialah ayat permintaan dan kelima ialah ayat ajakan. Dalam rancangan Sepahtu
Reunion episod 12 ini juga dilihat menggunakan ayat perintah. Contohnya
seperti berikut:
A.28
(mencelah) eh eh jangan operate dia!!! ( penonton ketawa)
A.44
Ehh. jangan, saya tak boleh dekat dengan hama!!! ( penonton ketawa)
A.93
Tarik nafas ayah.
A.97
Ha cuba check, cuba check
A.106
Duduk ayah.
A.132
Tolong cepat sikit Angah, Along nak pergi kerja ni.
A.138
Boleh, In Sha Allah. Aaaa ni mustaqim, tolong bawak, aaaa, abah! Abah! , masuk
dalam dulu,
bagi dia rehat dulu.
Berdasarkan
contoh ayat di atas, terdapat penggunaan 3 jenis ayat perintah. A.28 dan A.44
merupakan ayat perintah jenis larangan. Ayat ini merupakan ayat larangan kerana
mempunyai kata kunci ‘jangan’ dalam ayat tersebut. Contoh A.93 dan A.97 pula
menunjukkan struktur ayat perintah jenis suruhan. Penonton dapat memahaminya
apabila watak Angah menyuruh ayahnya untuk menarik nafas dan begitu juga
apabila Angah menyuruh Along untuk memeriksa ayahnya bagi mendapatkan
kepastian. A.106 merupakan ayat silaan yang memperlihatkan watak seniman
mempersilakan ayahnya untuk duduk. A.132 dan A.138 merupakan ayat perintah
jenis permintaan. Kata kuncinya dapat dilihat pada perkataan ‘tolong’ yang
terdapat dalam ayat tersebut. Tahap penerimaan penonton sangat tinggi kerana
penggunaan ayat perintah lebih senang dikesan apabila mengujarkannya berserta
nada yang betul.
Penganalisisan data secara kuantitatif
Berdasarkan penganalisisan data secara kuantitatif dalam rancangan Sepahtu reunion, di dapati ayat penyata merupakan ayat yang paling banyak digunakan, iaitu sebanyak 140 ayat ataupun bersamaan dengan 49 peratus. Ayat penyata banyak digunakan oleh watak-watak dalam rancangan ini kerana tujuannya adalah untuk menyatakan sesuatu maklumat atau sesuatu perkara. Selain itu, ayat penyata merupakan ayat yang diucapkan dengan maksud membuat satu pernyataan serta mempunyai tujuan untuk menyatakan atau memberikan keterangan mengenai sesuatu perkara. Oleh hal yang demikian, ayat penyata yang banyak digunakan oleh watak dalam rancangan ini adalah untuk menerangkan sesuatu perkara kepada para penonton.
Di samping itu, ayat tanya merupakan ayat kedua terbanyak yang digunakan dalam rancangan Sepahtu Reunion ini. Hal ini demikian kerana, data menunjukkan bahawa ayat tanya dalam rancangan ini mengandungi sebanyak 47 ayat yang bersamaan dengan 16 peratus daripada keseluruhan ayat. Ayat tanya digunakan dalam rancangan ini adalah untuk menanyakan sesuatu hal bagi mendapatkan sesuatu maklumat. Hal ini adalah supaya penonton yang melihat dapat memahami tujuan dan idea yang terkandung dalam rancangan tersebut.
Selain ayat penyata dan ayat tanya, terdapat juga ayat perintah yang digunakan di dalam rancangan ini. Data menunjukkan bahawa, terdapat 12 peratus ayat perintah yang digunakan oleh pelbagai watak yang juga bersamaan dengan 34 ayat berbanding ayat keseluruhan yang terdapat dalam rancangan tersebut. Ayat perintah ini adalah untuk memberikan sesuatu arahan bagi tujuan tertentu dan ini memudahkan penerimaan dalam kalangan penonton kerana penonton akan mudah memahami maksud sebenar yang ingin disampaikan berdasarkan penglihatan mereka terhadap gerak geri watak-watak yang melakonkan.
Selain itu, watak-watak yang terlibat turut menggunakan pemerian teks dalam rancangan Sepahtu Reunion ini. Hal ini disebabkan pemerian teks digunakan supaya terdapatnya kesinambungan antara suatu dialog dengan satu dialog yang lain. Berdasarkan penganalisisan yang telah dilakukan dalam rancangan ini, terdapat hanya 4 peratus sahaja ayat pemerian teks yang digunakan, iaitu juga bersamaan dengan 11 ayat daripada ayat keseluruhan. Penggunaan pemerian teks ini jelas menunjukkan bahawa berlakunya kesinambungan dan perkaitan antara suatu dialog dengan suatu dialog yang lain. Oleh hal yang demikian, tahap penerimaan penonton terhadap rancangan ini menjadi lebih tinggi, hasil daripada variasi ayat yang digunakan yang mana akan membuatkan penonton lebih memahami maksud dan idea yang ingin disampaikan.
PENUTUP
Dengan melakukan anlisis kita dapat mengetahui tahap penerimaan penerima wacana iaitu pendengar atau penonton yang menonton drama pendek rancangan Sepahtu Reunion episod dua belas ini terhadap perkaitan teks dialog melalui perkaitan ayat demi ayat dalam bentuk dialog yang dilontarkan oleh pelakon sama ada wacana itu bermakna dan dapat difahami oleh penerima. Selepas penganalisisan dilakukan, pengkaji dapat menyimpulkan tahap penerimaan penonton terhadap rancangan Sepahtu Reunion sama tinggi dengan tahap tujuan.
Penonton dapat menerima idea dan mesej yang ingin disampaikan melalui episod 12 rancangan Sepahtu Reunion. Dalam episod ini, tujuan wacana disampaikan untuk memberikan kesedaran kepada penonton tentang kepentingan menjaga ibu bapa walau apa jua keadaan mereka kerana itu merupakan tanggungjawab setiap anak. Episod 12 rancangan ini juga turut mengaitkan dengan kesibukan anak-anak dengan kerjaya mereka menyebabkan mereka menyerahkan tugas menjaga ibu bapa kepada pembantu rumah.
Tahap penerimaan dapat dianalisis dengan melihat kepada tahap tujuan. Kriteria tahap tujuan yang dianalisis ialah seperti memerikan teks, ayat tanya, ayat penyata dan ayat perintah. Hal ini disebabkan, tahap penerimaan penonton akan dikatakan tinggi apabila sama dengan tahap tujuan. Kemudian, penonton akan menerima baik suatu ujaran wacana apabila terdapat kesinambungan sense dalam pengetahuan serta maklumat yang digiatkan dalam ujaran-ujaran tersebut.
Selain itu, penutur juga menggunakan bahasa yang mudah untuk diterima dan difahami oleh penonton. Hal ini demikian kerana, penonton mempunyai pengetahuan terhadap ujaran-ujaran dan bahasa yang digunakan, barulah tahap tujuan dan penerimaan kedua-dua pihak adalah sama.
No comments:
Post a Comment