ASPEK KAJIAN WACANA
CIRI-CIRI WACANA
Menurut Beaugrande dan Dressler
(1981:81), terdapat tujuh ciri ketekstualan yang perlu dipenuhi untuk
menghasilkan wacana yang utuh, iaitu tautan, runtutan, tujuan, penerimaan,
maklumat, keadaan dan interteks. Namun menurut Asmah Haji Omar dalam artikel
Jurnal Dewan Bahasa yang bertajuk “ Analisis Wacana “ pula terdapat lapan
unsur-unsur penting dalam wacana iaitu:
- ·
satuan
bahasa
- ·
terlengkap
- ·
mengatasi
ayat atau klausa
- ·
teratur
atau tersusun rapi
- ·
berkesinambungan
- ·
kohesi
- ·
lisan
atau tulisan
- ·
awal
dan akhir yang nyata
Menurut Nik Safiah Karim dalam
Tatabahasa Dewan edisi Ketiga pula, terdapat dua ciri utama dalam sebuah wacana
yang utuh iaitu, kohesi (atau tautan) dan koheren (atau runtutan). Menurut
beliau lagi, terdapat juga ciri-ciri yang lain termasuklah tujuan sesuatu wacana,
penerimaan oleh pendengar atau pembaca, maklumat yang terkandung, keadaan yang
mewujudkan wacana dan interteks atau peranan wacana–wacana lain yang membantu
pendengar atau pembaca memahaminapa yang didengar atau dibaca.
Tautan
atau Kohesi
Tautan atau kohesi ialah keserasian
hubungan antara satu unsur linguistik dengan unsur linguistik yang lain dalam
sesebuah wacana untuk menghasilkan wacana yang mantap. Keserasian hubungan ini
lazimnya dilihat melalui hubungan antara sesuatu perkataan, frasa atau ayat
dengan perkataan, frasa atau ayat lain yang terdapat dalam wacana tersebut.
Tautan penting kerana tautan dapat mewujudkan kesinambungan antara sebahagian
teks dengan yang lain sehingga membentuk suatu kesatuan. Kohesi juga merujuk
kepada idea atau esei yang dijalin rapi hingga menjadi bersepadu.
Kohesi juga disebut sebagai organisasi
sintaktik yang mana merupakan wadah ayat-ayat yang disusun secara padu dan juga
padat. Perkara ini bermaksud kohesi adalah hubungan di antara ayat di dalam
sebuah wacana tidak kira sama ada dari segi strata gramatikal mahupun strata
leksikal tertentu. Penguasaan dan pengetahuan kohesi yang begitu baik akan
dapat menghasilkan wacana yang baik.
“Tautan merupakan satu set kemungkinan
yang wujud dalam bahasa untuk menjadikan suatu teks itu berkesatuan” (Halliday
dan Hasan:1976)
Menurut Halliday dan Hasan lagi,
"Cohesion is expressed through the strata organization of language.
Language can be explained as a multiple coding system comprising three levels
of coding or 'strata'. The semantic (meaning), the lexicogrammatical (forms)
and the phonological and orthographic (expression). Meanings are realized
(coded) as forms, and the forms are realized in turn (recoded) as expressions.
To put this in everyday terminology, meaning is put into wording and wording
into sound or writing."
Halliday dan Hasan telah cuba melihat
tautan makna itu dari dua sudut iaitu tautan nahuan dan tautan leksikal.
Kedua-dua nahuan ini wujud dalam sesuatu kesatuan teks. Selain itu, kohesi juga
memperlihatkan jalinan ujaran dalam bentuk ayat bagi membentuk suatu teks atau
konteks dengan menghubungkan makna yang terkandung di dalam unsur. Kohesi juga
dikenali sebagai tetenunan, tautan, kepaduan dan sebagainya.
Contohnya:
- i.
Syazwani,
Siti dan Faiznur ke perpustakaan.
- ii.
Mereka
ke sana untuk meminjam buku.
Dalam contoh di atas, terdapat tautan
antara kedua-dua ayat tersebut. Perkataan mereka dalam ayat kedua merujuk
kepada Syazwani, Siti dan Faiznur, sementara sana merujuk kepada perpustakaan.
Oleh itu, kedua-dua ayat yang mempunyai tautan ini dianggap sebagai wacana.
Tambahan pula, kedua-dua ayat ini bermakna dan difahami.
Runtutan
atau koheren
Runtutan atau koheren merupakan
kesinambungan idea yang terdapat dalam sesbuah wacana sehingga menjadikan
sesebuah teks itu bermakna. Oleh itu, runtutan merupakan asas dalam pembinaan
wacana kerana sesuatu teks itu dianggap sebagai wacana jika teks tersebut
mempunyai makna.
Contohnya: Penyakit sindrom kurang daya
tahan atau Aids bukanlah gejala yang baharu. Penyakit ini telah lama dikesan di
beberapa buah Negara di Eropah. Walaupun bidang sains dan teknologi berkembang
maju, tetapi masalah ini masih tidak dapat diatasi.
Contoh di atas jelas menunjukkan
kesinambungan idea melalui perkataan Aids, gejala, penyakit dan masalah ini.
Kesinambungan idea ini telah menjadikan ayat-ayat tersebut bertaut di antara
satu sama lain untuk membentuk wacana yang bermakna. Kebanyakan wacana
mempunyai tautan untuk menjadikannya runtut. Walau bagaimanapun, teks yang bertaut
tidak semestinya runtut.
Contohnya: Wanita itu membeli baju
baharu bewarna biru. Warna biru ialah warna kegemaran muda-mudi kini. Muda-mudi
kini ramai yang menghadapi masalah sosial.
Berdasarkan teks di atas, setiap ayat
mempunyai tautan. Tetapi teks tersebut tidak merupakan wacana kerana teks
tersebut tidak bermakna dan tidak difahami. Malahan, teks tersebut tidak
mempunyai kesinambungan idea atau tidak koheren. Oleh itu, untuk menghasilkan
wacana, sesuatu teks itu perlulah koheren atau runtutan.
Tujuan
Setiap wacana yang diujarkan sama ada
dalam bentuk tulisan atau lisan perlu mempunyai tujuan. Tujuan sesuatu wacana
ini ditentukan oleh penghasil wacana tersebut sama ada penulis atau
pembicaranya. Sesuatu wacana perlu mempunyai tujuan untuk menimbulkan interaksi
yang komunikatif. Tujuan ini akan menentukan jenis wacana yang digunakan. Jika
tujuan seseorang adalah untuk mendapatkan maklumat, ayat yang sering digunakan
ialah ayat Tanya, tetapi jika seseorang itu ingin menyatakan atau menerangkan sesuatu,
ayat yang digunakan ialah ayat penyata.
Penerimaan
Sesuatau wacana sama ada lisan atau
tulisan, perlu mempunyai pendengar atau pembaca. Pendengar dan pembaca
merupakan penerima sesuatu wacana. Tahap penerimaan seseorang itu tinggi jika
pendengar atau pembaca memahami sepenuhnya wacana yang diujarkan sama ada dalam
bentuk tulisan atau lisan. Oleh itu, tahap penerimaan adalah tinggi apabila
tahap tujuan sama dengan tahap penerimaan.
Maklumat
Setiap wacana mempunyai maklumat.
Maklumat terdiri daripada dua jenis, iaitu maklumat lama dan maklumat baharu.
Maklumat lama ialah maklumat yang telah dinyatakan terdahulu. Maklumat baharu
pula ialah maklumat yang baru sahaja dinyatakan dengan andaian pendengar atau
pembaca tidak mengetahui maklumat itu sebelum ini.
Contohnya:
- i.
Puan
Rita mengajar di sekolah menengah.
- ii.
Sekolah
itu sekolah berasrama penuh.
Sekolah itu dalam ayat (2) merupakan
maklumat lama kerana telah dinyatakan dalam ayat sebelumnya. Sekolah berasrama
penuh ialah maklumat baharu kerana baru disebutkan dalam ayat itu.
Keadaan
Keadaan ialah latar sewaktu bahasa itu
digunakan, dan membantu pendengar atau pembaca memahami sesuatu wacana. Ungkapan
“Sila masuk”, misalnya, difahami kerana digunakan dalam keadaan latar seseorang
mempelawa seorang lain masuk ke dalam bilik atau rumahnya. Dalam kehidupan
sehari-hari terdapat pelbagai jenis latar, misalnya latar rumah tangga, latar
tempat kerja, latar tempat membeli-belah, latar berekreasi, latar beribadat,
dan bermacam-macam lagi. Setiap latar menghasilkan wacana tersendiri.
Setiap wacana perlu dikaji kaitan dan
kedudukan penutur dalam masyarakat secara amnya yang akan menentukan gaya
wacana sama ada gaya formal atau tidak formal. Gaya formal, contohnya, wujud
apabila seseorang guru pelatih berkomunikasi dengan pensyarah, murid atau
pelajar berhubung dengan guru. Gaya tidak formal adalah gaya yang wujud dalam
hubungan biasa antara rakan. Hubungan ini menghasilkan kesan dialek sosial
dalam pertuturan.
Wacana harus ada tujuan yang menentukan
sesuatu jenis ayat. Contohnya, jika tujuan penutur adalah untuk melaksanakan
sesuatu perbuatan , jenis ayat yang terbentuk ialah ayat perintah. Begitu juga
jika tujuan penutur adalah untuk mendapatkan maklumat, jadi ayat yang terbentuk
ialah ayat Tanya. Sesuatu wacana mesti berdasarkan kaitan antara penutur dengan
pendengar dalam bahasa lisan dan penulis dengan pembaca dalam bahasa tulisan.
Tiap-tiap wacana tidak boleh dimansuhkan maklumat yang bertentangan dengan
maklumat yang terdapat dalam ayat sebelumnya.
Contohnya:
“Kelmarin dia tidur sehari
suntuk.” “Kelmarin dia tidur sehingga jam 9.00 pagi.”
Dalam wacana perlu ada unsur-unsur susun
atur menurut sebab, akibat, tempat, waktu, keutamaan dan sebagainya. Tegasnya,
ayat-ayat itu harus mempunyai urutan yang berkait rapat.
Misalnya:
“Cikgu Shafie mengajar dengan penuh
dedikasi.” “ia mendapat pujian daripada guru besar.”
Setiap wacana harus mempunyai andaian
dan inferensi. Maklumat pertama dalam wacana digelar andaian manakala maklumat
berikutnya disebut inferensi.
Interteks
Interteks bermaksud sesuatu wacana itu
bergantung kepada wacana yang lain. Hal ini beerti wacana-wacana lain juga
memainkan peranan penting untuk membantu seseorang memahami sesuatu wacana yang
sedang dibaca atau didengarinya dengan mudah. Dengan kata lain, kefahaman
seseorang terhadap sesebuah wacana bergantung kepada pengetahuannya terhadap
perkara yang dibaca atau didengarnya itu.
No comments:
Post a Comment